نکته ها

چه خوب است بدانیم که هردوت گفته است: 

 

ایرانیان سه کار به فرزندان خود آموزش می دادند: 

 

راستگویی * سوارکاری *تیراندازی 

 

 

اگر سوارکاری و تیراندازی را نمی توانستند به همه یاد دهند به تمام فرزندان خود راستگویی را آموزش می دادند. 

 

یا 

 

جوانان ایران از دروغ * ناشکری و حیله فوق العاده متنفرند و هرگز پیمان شکنی از ایرانیان دیده نمی شود. 

 

 

ایرانیان دروغ را زشت ترین چیزها می شمردند و بعد از دروغ قرض گرفتن را می گفتند: قرض دار گذشته از گناه قرض چه بسا که در مقام وام خواه مرتکب گناه دروغ شود. 

 

آیا می دانیدکه: 

 

کتاب پرورش کوروش نامه یا کوروش نامه گزنفون که کوروش را نیک و خردمند می داند پر خواننده ترین کتاب همه اعصار تا قرن هجدهم بود. 

کلمه شاهراه از راهی که کوروش بین سارد پایتخت لیدی و پاسارگاد احداث کرد گرفته شد.  

کوروش بزرگ در شوروی سابق شهری ساخت به نام کوریولیس که خجند امروزی نام دارد. 

اولین هنرستان فنی و حرفه ای در ایران توسط کوروش بزرگ در شوش جهت تعلیم فن و هنر ساخته شد. 

دیوار چین با بهره گیری از دیواری که کوروش در شمال ایران در سال 544 قبل از میلاد ساخت ساخته شد. 

اولین سیستم استخدام دولتی به صورت لشگری و کشوری به مدت 40 سال خدمت و سپس باز نشستگی و گرفتن مستمری دائم را کوروش در ایران پابه گذاری کرد. 

داریوش بزرگ طرح تعلیمات عمومی و سواد آموزی را اجباری و به صورت کاملا رایگان بنیان گذاشت که به موجب آن همه مردم می بایست خواندن و نوشتن بدانند که به همین مناسبت خط آرامی یا فنیقی را جایگزین خط میخی کرد که بعدها خط پهلوی نام گرفت. 

داریوش برای جلوگیری از قحطی آب در هندوستان که جزیی از ایران بوده سدی عظیم بر روی رود سند بنا نهاد. 

آثار تاریخی ایران

 آشنایی با ده اثر ثبت شده ایرانی در یونسکو 

 

  

یونسکو بازوی علمی فرهنگی و آموزشی سازمان ملل متحد در سال 1972 تشکیل کنوانسیونی برای شناسایی حفاظت و معرفی میراث فرهنگی و طبیعی بشر در گوشه و کنار جهان را تصویب کرد. تاکنون 180 کشور دنیا کنوانسیون میراث جهانی را امضا کرده اندو نزدیک به 800 محوطه فرهنگی و طبیعی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. 

ایران با تاریخ عظیم و پشتوانه ی غنی که دارد 10 اثر را در فهرست یونسکو برای جهانیان ثبت کرده است. 

 

ارگ بم 

 

از روزگاران قدیم به عنوان دروازه شرق ایران شهرت داشته است در گوشه شمال شرقی و چسبیده به شهر بم قرار دارد. بنا به روایات این بنا دارای قدمت لشکانی و هخامنشی بوده و تا اواخر دوره قاجار نیز مسکونی بوده است. از نظر بزرگترین بنای خشتی جهان دارای شهرتی جهانی است. بعد از حادثه دلخراش زلزله این شهرستان به دلیل حساسیت کنوانسیون نسبت به سرنوشت ارگ بم پس از تخریب گسترده آن براثر زلزله یاد شده این اثر نیز در کنار مجموعه پاسارگاد در سال 1383 به فهرست میراث جهانی افزوده شد. 

 

نقش جهان 

 

به روایت تاریخ پیش از آن که شهر اصفهان به پایتختی صفویه برگزیده شود این میدان با همان نام نقش جهان به صورت باغ بزرگی بوده است. طول این میدان از شمال به جنوب بالغ بر 500 متر وعرض آن حدود 165 متر است. در دوره شاه عباس و جانشینان لو این میدان محل نمایش های گوناگون هم چون چوگان رژه ارتش چراغانی و جشن های دیگر بوده است. 

 

گنبد سلطانیه 

 

کمیته جهانی یونسکو در جلسه بیست و نهم خود در 19 تیر ماه 1384 که در شهر دوربان آفریقای جنوبی برگزار شد گنبد سلطانیه را به عنوان هفتمین اثر تاریخی ایران در فهرست میراث فرهنگی جهان به ثبت رساند. این بنا که در فاصله 30 کیلومتری شهر زنجان قرار دارد. با داشتن 54 متر ارتفاع از شگفتی های دوره ایلخانی بوده و یکی از با شکوه ترین دوران تمدن ایران را در 700 سال قبل به نمایش می گذارد.گنبد سلطانیه از نظر ارتفاع سومین گنبد مرتفع جهان به شمار می آید. 

 

زیگورات 

 

در حدود 1250 سال پیش از میلاد توسط اونتاش گال پادشاه بزرگ عیلام به منظور ستایش ایزد اینشوشیناک نگهبان شهر شوش ساخته شده است. این محل در 45 کیلومتری جنوب شهر شوش در نزدیکی منطقه باستانی هفت تپه قرار دارد.این بنا قرن های متمادی زیر خاک مدفون بوده تا این که 50 سال پیش توسط گیرشمن فرانسوی خاک برداری شد. 

 

تخت سلیمان  

 

مجموعه ای بزرگ در نزدیکی تکاب و روستای تخت سلیمان در استان آذربایجان غربی است.این مجموعه در اطراف دریاچه ای طبیعی ساخته شده است. آب این دریاچه که از عمق 116 متری از درون زمین های اطراف می ریزد دارای املاح زیادی است که آن را برای استفاده نامناسب کرده است.آثار بناهای دوره های ساسانیان اشکانیان و ایلخانان مغول در این محل یافت شده است که مهم ترین  آنها آتشکده و تالارهای دوره ساسانی است. 

 

آیین نوروز

 

 

 سر آغاز جشن نوروز، روز نخست ماه فروردین (روز اورمزد) است و چون برخلاف سایر جشن‌ها برابری نام ماه و روز را به دوش نمی‌کشد ، بر سایر جشن‌ها‌ی ایران باستان برتری دارد. در مورد پیدایی این جشن افسانه‌های بسیار است ، اما آنچه به آن جنبه‌ی راز وارگی می‌بخشد ، آیین‌های بسیاری است که روزهای قبل و بعد از آن انجام می‌گیرد. اگر نوروز همیشه و در همه جا با هیجان و آشفتگی و درهم ریختگی آغاز می‌شود ، حیرت انگیز نیست چرا که بی‌نظمی یکی از مظاهر آن است. ایرانیان باستان ، نا آرامی را ریشه‌ی آرامش و پریشانی را اساس سامان می‌دانستند و چه بسا که در پاره‌ای از مراسم نوروزی ، آن‌ها را به عمد بوجود می‌آوردند ، چنان که در رسم باز گشت ِمردگان (از ۲۶ اسفند تا ۵ فروردین) چون عقیده داشتند که فروهر‌ها یا ارواح درگذشتگان باز می‌گردند ، افرادی با صورتک‌های سیاه برای تمثیل در کوچه و بازار به آمد و رفت می‌پرداختند و بدینگونه فاصله‌ی میان مرگ و زندگی و هست و نیست را در هم می‌ریختند و قانون و نظم یک ساله را محو می‌کردند