مشکلات راشکلات کنید

بیاموزید که تنها 20 درصد از زمان خویش را صرف مشکلات کنید و مابقی را برای یافتن راه حل بگذارید. 

آنتونی رابینز 

 

مه 

طبق گزارش صاحبنظران و محققین مه غلیظی به عمق یک صد فوت که دور تادور هفت ساختمان بزرگ شهری را فرا می گیرد از آبی کمتر از یک لیوان آبخوری تشکیل شده است . 

این مساله را می توان با عمق مسائل نگران کننده ای که زندگی را فرا گرفته مقایسه کرد. اگر قادر به دیدن آینده باشیم واگر بتوانیم مشکلات را آن طوری که هستند ببینیم مشکلات نه تنها نخواهند توانست ما را نسبت به دنیاو حتی نسبت به زندگی کور کننند بلکه خواهیم توانست مشکلات را به همان اندازه و بعد واقعی شان مشاهده کنیم. 

علاوه بر این اگر همه آن چیزهای نگران کننده زندگی را به اندازه واقعی خود تقلیل دهیم احتمال دارد که بتوانیم همه آنها را دریک لیوتن آبخوری جای دهیم. 

آنچه زنده را ازمرده متمایز می کند خواه در میان گیاهانیا در میان انسان ها رشد و بالندگی است. 

 

سر ادموند هیلاری نخستین کسی بود که در 29 می سال 1953 از کوه اورست به عنوان مرتفع ترین کوه دنیا بالا رفت. با این حال مادامی که انسان اقدام به خواندن کتاب او تحت عنوان "مخاطره بزرگ" نکرده متوجه نمی شود که هیلاری برای تسخیر قله اورست ناگزیر از رشد کافی برای اجرای این امر خطیر برخوردار بوده است. 

جریان از این قرار است که هیلاری در سال 1952 کوشید که از کوه بالا رود ولی نتوانست. یک هفته پس از این شکست گروهی از کوهنوردان انگلیسی از او خواستند که برای اعضای گروه آنها سخنرانی کند. 

هیلاری یا هلهله و کف زدن هایی پر سرو صدای حضار در پشت میکروفن قرار گرفت. سپس مشت گره کرده خود را به طرف نقشه کوه گرفت وبا صدای بلندی گفت:" ای اورست توبار اول مرا شکست دادی ولی این بار منم که تورا شکست خواهم داد چو تو رشد کامل خودت را کرده ای اما من هنوز در حال رشد کردن هستم." 

 

زمان های سخت هیچ گاه دوام نمی آورند اما انسان های سخت ومحکم چرا 

 

زندگی دائما استقامت و پایمردی ما را مورد آزمایش قرار می دهد و بزرگترین پاداش های زندگی متعلق به کسانی است که برای رسیدن به خواسته هایشان هرگز از تلاش باز نمی ایستند و از هیچ کوششی فرو گذار نیستند. 

این افراد قادرند کوهها را جابجا کنند. ممکن است ساده به نظر برسد ولی این همان تفاوتی است که میان دو گروه از انسانها وجود دارد. کسانی که زندگی ایده ال دارند و کسانی که زندگیش ان در حسرت سپری میشود.

دانستنیهای معلم

آشنایی با نام ها و اصطلاحات جغرافیایی 

 

 

رود دانوب:از رودهای معروف اروپاست که از چندین کشور عبور می کند و به نامهای مختلفی چون دونائو * دونا * دوناریا تلفظ می شود . طول آن 2860 کیلومتر است و از کوههای جنگل سیاه در آلمان سرچشمه می گیرد و به دریای سیاه می ریزد. این پس از ولگا از مهم ترین رودهای اروپاست و مرز شمالی اروپای لاتین را تشکیل می دهد. دانوب از آلمان * اتریش* جمهوری دیوودینا و صربستان * مجارستان * بلغارستان* رومانی و مرز اسلواکی عبور می کند. 

توندرا:کلمه ای است روسی که به مناطق بدون درخت و با پوشش گیاهی ویژه در شمال روسیه و امریکای شمالی اطلاق می شود. در این منطقه پوشش گیاهی شامل خزه و گلسنگ است. متوسط دمای ماهانه در تابستان کمتر از 10 درجه سانتی گراد است. و تابستانی بس کوتاه دارد. خاک توندرا کم عمق تیره رنگ و حاوی مواد آلی سطحی و معمولا همراه با زیر خاک یخ زده است.خاک توندرا به خوبی تحول نیافته است. 

صحرا:واژه صحرا فقط به صحرای بزرگ آفریقا اطلاق می شود و نباید از این کلمه به عنوان بیابان استفاده شود. 

اقیانوس:پهنه های وسیعی از آب شور که 78/70 درصد از سطح کره زمین را فرا گرفته اند. بزگترین اقیانوس جهان اقیانوس کبیر یا آرام است. نام آرام را ماژلان به این اقیانوس داد. زیرا اولین بار که از آن گذشت با توفان سختی مواجه نشد.  

به آن بخش از آبهای سه اقیانوس آرام 8 هند و اطلس که پایینتر از 50 درجه عرض جغرافیایی قرار گرفته و غالبا یخ بسته اند اقیانوس منجمد جنوبی می گویند. عمیق ترین نقطه اقیانوسی گودال ماریان در نزدیکی فیلیپین است که حدود 11 هزار متر ژرفا دارد.  

نظریه ی جابجایی قاره ها:این نظریه ابتدا در سال 1858 میلادی به وسیله سیندر و در سال 1908 میلادی به وسیله تیلور عنوان شد و بالاخره در سال 1915 به وسیله وگنر تکمیل گردید. بر اساس این نظریه ابتدا تمامی قاره ها به یکدیگر متصل و خشکی بزرگی به نام پانگه آ راتشکیل می دادند. ولی بر اثر وارد شدن فشار هایی از طرف نیزوهای درونی زمین کم کم از یکدیگر جدا شدند. 

دلتا:قطعه زمینی است به شکل مثلث در مصب رود . از آنجا که این زمین ها به شکل حرف دلتای یونانی است به این معروف شده است. دلتاها حاصل بر جا ماندن مواد حمل شده توسط رودها در دهانه آنها می باشد و اشکال گوناگون دارد که از آن میان دلتای به شکل پرندگان معروف تر است.  

 

 

معرفی کتاب برای مطالعه بیشتر 

 

 

1- راهکارهای آموزشی جغرافیا* سیاوش شایان 

2- نگاهی نو به کشورهای جهان*سازمان انتشارات گیتا شناسی 

3- کلیات قاره ها* دکتر سید رحیم مشیری 

4- جغرافیای کامل جهان * حبیب شاملویی 

5- عجیب اما واقعی هزارو یک نکته در مورد کشورهای جهان * نیل چمپیون ترجمه رویا فرسایی و شهرام بانیایی 

6- آسیا سرزمین شگفت انگیز * ترجمه فریدون سنجری  

تاریخ پلی به گذشته

 

 نگاهی به حکومت هخامنشیان 

  

هخامنشیان نام دودمانی پادشاهی در ایران پیش از اسلام است. این دودمان از پارسیان بودند وتبار خود را به هخامنش می رساندند که سر کرده خاندان پاسارگاد از خاندانهای پارسیان بوده است. هخامنشیان نخست پادشاهان بومی پارس و سپس انشان بودند ولی با شکستی که کوروش بزرگ بر ایشتوویگو واپسین پادشاه ماد فرو ساخت وسپس لیدیه و بابل را تصرف وبه حکومتی قدرتمند تبدیل شدند. 

اینان دولتی ساختند که دنیای باستان را به استثنای دو سوم یونان را زیر فرمان خود در آورد.حکومت هخامنشیان را نخستین امپراتوری تاریخ جهان می دانند. پذیرش و بردباری دینی از ویژگی های امپراتوری هخامنشی به شمار می رفت. 

پارس ها مردمانی از ایل آریایی بودند که نمایان نیست از چه زمانی به فلات ایران آمده اند.آنان از ایل پارسواش بودند که در سنگ نوشته ی آشوری از سده نهم پیش از میلاد نام آنان دیده می شود. پارس ها هم زمان با دولت ماد به بخش باختری ایران سرازیر شدند وپیرامون دریاچه ارومیه و کرمانشاهان جای گرفتند.با ناتوانی دولت ایلام نفوذ خاندان پارس به خوزستان و بخش های مرکزی فلات ایران گترش یافت. 

مهم ترین سنگ نوشته هخامنشی از دید تاریخی و نیز بلندترین آنها سنگ نبشته بیستون بر دیواره کوه بیستون است که بسیاری از رویدادها و کارهای داریوش یکم را در نخستین سال های فرمانروایی اش که سخت ترین سال های پادشاهی وی نیز بوده است را به گونه ای دقیق بازگو می کند.  

به درستی که با وجود فراوانی بن مایه های میان رودانی * مصری*یونانی و لاتین نمی توان با تکیهبر آنها تبار شناسی درستی از خاندان هخامنشی از هخامنش تا داریوش به دست آورد . برای همین نوشتار سنگ نوشته بیستون زمان مناسبی را در اختیار تاریخ نگار می گذارد که در آن داریوش نوشته بلند خود را با تایید دوباره خویشاوندی اش با خاندان پارسی آغاز می کند و به آرامی پیشینیان خود را نام میبرد :ویشتاسپ*آرشام *آریامنه * چیش پش و هخامنش . این تبار شناسی به دلایل گوناگون زمانهای درازی نادرست دانسته شده بود. زیرا در این سیاهه نام دو نفر از شاهان هخامنشی که پیش از داریوش فرمانروایی می کردند یعنی کوروش بزرگ و کمبوجیه یکم به چشم نمی خورد.  

همین جریان موجب شده است که مفسران سنگ نوشته نسبت به نوشتارهای سنگ نبشته داریوش با شک و دودلی نگاه کنند و او را غاصب پادشاهی هخامنشیان بدانند که با این سنگ نوشته تلاش داشته است برای مشروعیت بخشیدن به پادشاهی خود از نگاه آیندگان تبار نامه خود را دست کاری کند. 

براساس نوشته های هرودوت *گل نوشته نبونید*پادشاه بابل* بیانیه کوروش بزرگ * کتیبه بیستون داریوش یکم و سنگ نوشته های اردشیر دوم و اردشیر سوم هخامنشی ترتیب شاهان ای دودمان تا داریوش یکم چنین بوده است :1- هخامنش 2- چیش پش یکم 3- کمبوجیه یکم 4- کوروش کم 5- چیش پش دوم  

شاخه اصلی: 

1- کوروش دوم 2- کمبوجیه دوم (پیروز مصر) 3- کوروش سوم 4- کمبوجیه سوم